RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( RPH ) |
Tahun : 1 Azam
Bil. Murid : 20 orang
Tajuk : 1.1 Mengenal bentuk huruf kecil a hingga z ( a----z )
Tarikh : 10 November 2011
Masa : 8.15 pagi – 8.45 pagi
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat
1. Menyebut huruf yang ditunjukkan guru
2. Menyambung titik-titik untuk membentuk huruf dengan cara yang betul.
3. Mewarna huruf mengkut arahan guru
Kemahiran : 1. Mendengar dan menyebut huruf yang ditunjukkan.
2. Mendengar,menyebut dan menulis.
Nilai : Kerjasama,bertanggungjawab,kejujuran dan berdikari.
Kemahiran bernilai tambah :
1. Kemahiran berfikir : Menjana idea
2. Kemahiran belajar : mencatat
3. Kecerdasan pelbagai : verbal-linguistik,interpersonal
Pengetahuan sedia ada : Murid telah mempelajari huruf vocal sebelum ini.
Bahan bantu mengajar : Kad abjad,kad cantum titik,lembaran kerja.
Isi pelajaran | Aktiviti P&P | Catatan | |
Mencantum kad huruf. Contoh ;
| Set Induksi ( 5 minit ) 1 Murid diminta datang ke hadapan kelas untuk mencantumkan kad huruf. 2 Guru memperkenalkan huruf yang dicantumkan. | KB:Menghubungkait BCB:Mendengar aktif | |
Membentuk huruf di udara dan di belakang kawan. | Langkah 1 ( 5 minit ) 1 Guru menunjuk cara embentuk huruf yang betul di udara dan belakang kawan dengan menggunakan jari telunjuk. 2 Murid melakukan seperti mana yang diminta guru. Aktiviti dilakukan berulangkali. | BCB:Memproses maklumat. Nilai : Kerjasama,berani | |
Menyebut huruf C d k h | Langkah 2 (Lima minit ) Secara berpasangan murid bergilir-gilir menunjuk dan menyebut nama huruf kepada psangan masing-masing. | Nilai : Bekerjasama | |
Menyambung titik untuk membentuk huruf kemudian mewarnakan huruf tersebut. Contoh; c - kuning d -merah k - biru h -hijau | Langkah 3 ( 10 minit ) Secara individu murid dikehendaki menyambung titik-titik untuk mebentuk huruf dengan cara yang betul (c d k h ). Kemudian murid mewarna huruf tersebut mengikut arahan guru. Contoh : c warna kuning d warna merah K warna biru H warna hijau | ||
Menulis huruf kecil dalam buku garis empat dan menyebut semula huruf kecil yang sudah dipelajari. | Penutup ( 5 minit ) Murid menyalin huruf kecil yang dipelajari ke dalam buku garis empat. Murid menyebut semula huruf kecil yang telah dipelajari. |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan