M | TEMA | OBJEKTIF | H/P | Aktiviti |
UNIT 1 | ||||
1 | Tema: Persekitaran Saya | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV | · Menyebut dan mencerakinkan perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV berdasarkan gambar · Mengeja dan membaca perkataan pada kad perkataan yang bergrid · Latih tubi membaca kad perkataan tanpa grid · Membaca frasa dan ayat yang ada perkataan suku kata terbuka KV+KV |
2.0 Membina dan menulis perkataan | 2.1 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV | · Membina perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV berpandukan gambar · Latihan menulis perkataan tersebut dengan bimbingan guru · Menyuaikan gambar dengan perkataan dan melengkapkan suku kata menjadi perkataan · Latihan membina dan menulis frasa dan ayat yang ada perkataan suku kata terbuka KV+KV | ||
2 | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.2 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata terbka KV+KV+KV | · Menyebut perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV berdasarkan gambar · Mengeja dan menyebut perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV · Mencari kad perkataan berdasarkan perkataan yang disebut oleh guru · Latih tubi mengeja dan membaca perkataan berdasarkan grid warna dan tanpa grid warna · Membaca perkataan dan frasa tanpa grid warna | |
2.0 Membina dan menulis perkataan | 2.2 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV | · Membina perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV · Latihan membina dan meulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV · Melengkapkan suku kata awal dan akhir · Membina dan menulis frasa dan ayat yang ada perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV | ||
3 | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.3 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata terbuka V+KV | · Membaca perkataan yang mengandungi suku kata V+KV dengan pandang, eja dan baca · Latih tubi mengeja dan membaca perkataan berdasarkan grid warna dan tanpa grid warna · Menyambung bacaan kawan menggunakan carta perkataan | |
2.0 Membina dan menulis perkataan | 2.3 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka V+KV | · Membina perkataan yang mengandungi suku kata V+KV dengan menyuaikan gambar dengan perkataan dan melengkapkan ejaan perkataan berpandukan gambar yang diberi · Latihan menulis perkataan berdasarkan gambar melalui bimbingan guru · Menjawab soalan pemahaman berdasarkan ayat daripada bahan bacaan | ||
4 | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.4 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi gabungan suku kata tertutup dan terbuka KVK+KV | · Menyebut perkataan yang mengandungi gabungan suku kata tertutup dan terbuka KVK+KV · Membaca perkataan menggunakan kad imbasan dan tayangan slaid · Mencerakin perkataan kepada suku kata menggunakan grid warna · Latihan mengeja dan membaca perkataan yg mengandungi grid warna dan tanpa grid warna · Membaca frasa dan ayat yang mengandungi suku kata KVK+KV | |
2.0 Membina dan menulis perkataan | 2.4 Membaca dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata tertutup dan terbuka KVK+KV | · Membina perkataan berdasarkan kad suku kata bergrid warna · Membina perkataan berdasarkan gambar dengan menggunakan kad suku kata · Membina perkataan berdasarkan gambar · Latihan menulis dan melengkapkan suku kata awal bagi perkataan yang diberi · Melengkapkan teka silang kata untuk membentuk perkataan | ||
5 | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.5 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi gabungan suku kata tertutup dan terbuka KVKK+KV | · Menyebut perkataan berdasarkan gambar · Membaca dan mencerakin perkataan kepada suku kata · Mengeja dan membaca perkataan yang diberi · Membaca perkataan, frasa, dan ayat pada kad yang bergrid dan tanpa grid warna · Latihan membaca melalui permainan bahasa | |
2.0 Membina dan menulis perkataan | 2.5 Membaca dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata tertutup dan terbuka KVKK+KV | · Membina perkataan yang mengandungi suku kata KVKK+KV · Latihan menulis perkataan dengan cara melangkapkan suku kata awal dan suku kata akhir · Menulis frasa, dan ayat yang mengandungi suku kata KVKK + KV · Menjawab soalan berdasarkan bahan bacaan · Memilih dan menulis perkataan berdasarkan gambar yang dipamerkan | ||
6 | 3.0 Membaca dan memahami frasa | 3.1 Membaca dan memahami frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata terbuka. | · Membimbing murid membaca frasa melalui aktiviti permainan seperti memadankan perkataan dengan perkataan berdasarkan carta · Latihan membaca frasa untuk mengukuhkan bac | |
4.0 Membina dan menulis frasa | 4.1 Membina dan menulis frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata terbuka. | · Membimbing murid membina frasa berdasarkan carta perkataan. · Isi perkataan pada tempat kosong untuk membina frasa atau rangkai kata. · Padankan perkataan dengan perkataan lain untuk membina frasa atau rangkai kata. · Permainan mencari pasangan perkataan untuk membina frasa atau rangkai kata. · Latihan menulis frasa atau rangkai kata yang dibina. | ||
7 | 5.0 Membaca dan memahami ayat | 5.1 Membaca dan memahami ayat tunggal yang ada perkataan yang mengandungi suku kata terbuka. | · Membimbing murid membaca lirik lagu ‘Kereta Baharu’ yang disediakan. · Tunjuk cara menyanyikan lagu ‘Kereta Baharu’ berdasarkan melodi ‘Papaku Pulang Dari Kota’ dengan gaya yang menarik. · Menyanyi secara beramai-ramai dengan aksi mengikut lirik lagu. · Bersoal jawab dengan murid mengenai maksud lirik lagu tersebut. | |
6.0 Membina dan menulis ayat | 6.1 Membina dan menulis ayat tunggal yang ada perkataan mengandungi suku kata terbuka. | · Membina ayat melalui aktiviti melengkapkan tempat kosong · Memberi latihan membina dan menulis ayat seperti: · Menjawab soalan pemahaman. · Melengkapkan ayat yang disediakan. · Membina ayat berdasarkan perkataan yang disediakan. | ||
UNIT 2 | ||||
8 | Tema: Sekolah Saya | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.6 Membaca dan memahami perkataan suku kata tertutup KVK. | · Menamakan gambar yang dipaparkan dan mengeja perkataan tersebut. · Latih tubi murid membaca perkataan KVK dengan menggunakan kad perkataan. · Mengadakan latihan menama dan membaca perkataan menggunakan objek sebenar dan kad perkataan. · Membimbing murid membaca frasa dan ayat yang ada perkataan suku kata tertutup KVK. |
2.0 Membina dan menulis Perkataan | 2.6 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK. | · Menamakan gambar yang dipaparkan dan mengeja perkataan tersebut. · Latih tubi murid menulis perkataan suku kata tertutup KVK dengan melengkapkan huruf yang tertinggal dalam perkataan berdasarkan gambar. · Memberi pelbagai latihan menulis perkataan suku kata tertutup KVK seperti memadankan kad gambar dengan kad perkataan dan mengisi huruf yang kosong pada perkataan. · Mengadakan permainan bahasa untuk mengukuhkan penguasaan murid menulis perkataan KVK seperti permainan ’memancing kad perkataan dan menulis perkataan’. | ||
9 | 1.0 Membaca dan Memahami Perkataan | 1.7 Membaca dan memahami perkataan mengandungi suku kata tertutup KVK+KVK. | · Bersoal jawab dengan murid tentang gambar dan menamakan gambar tersebut. · Perkenalkan perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK+KVK dengan menggunakan kad perkataan dan kad gambar. · Bimbing murid menyebut dan mencerakin perkataan yang ada suku kata tertutup KVK+KVK . | |
2.0 Membina dan Menulis Perkataan | 2.7 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK+KVK | · Murid bermain permainan ’boling’. · Tampal gambar pada botol mineral. · Minta murid berdiri secara bergilir-gilir pada jarak yang ditetapkan dan membaling bola pada botol mineral. · Minta murid mengambil botol mineral yang terjatuh dan mempamer serta menyebut nama gambar yang ada pada botol. · Bimbing murid menulis perkataan yang telah disebut. | ||
10 | 1.0 Membaca dan Memahami Perkataan | 1.8 Membaca dan memahami perkataan suku kata tertutup KVKK. | · Menamakan gambar yang ditunjukkan oleh guru. · Memperkenalkan perkataan KVKK menggunakan kad gambar dan kad perkataan. · Memberi latihan membaca perkataan dengan sebutan yang betul melalui latih tubi secara individu atau kumpulan kecil. · Mengeja dan membaca perkataan KVKK berdasarkan kad perkataan yang ditunjukkan. · Memberi latihan membaca perkataan KVKK yang sesuai dengan tema. · Membaca frasa dan ayat yang mengandungi perkataan KVKK dengan bimbingan guru. | |
2.0 Membina dan menulis perkataan. | 2.8 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK. | · Membina perkataaan yang mengandungi suku kata tertutup melalui aktiviti permainan ’siapa cepat’. · Murid secara kumpulan datang mengambil gambar untuk kumpulan masing-masing. · Dalam kumpulan murid membina perkataan berdasarkan gambar. · Kumpulan yang paling cepat membina perkataan dengan betul ialah pemenang. · Bimbing murid menyusun perkataan supaya membina frasa dan ayat yang bermakna. | ||
11 | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.9 Membaca dan memahami perkataan mengandungi suku kata tertutup VK+KVK. | · Bimbing murid membaca perkataan mengandungi suku kata VK+KVK berdasarkan gambar · Latih murid mencerakin perkataan kepada suku kata berdasarkan perkataan dan gambar. · Buat latihan pengukuhan membaca perkataan pada kad yang ditunjukkan. · Jalankan permainan bahasa ‘Mencari Pasangan’. · Murid menggantungkan kad suku kata di leher masing-masing. · Murid bergerak dengan iringan muzik. · Muzik dihentikan, murid mencari pasangan suku kata untuk membentuk perkataan VK + KVK. · Pasangan murid yang cepat membina dan membaca perkataan dikira sebagai pemenang. | |
2.0 Menulis dan membina perkataan. | 2.9 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+ KVK. | · Membina perkataan yang ada suku kata VK+KVK dari bongkah suku kata yang dilambung sebanyak dua kali. · Bimbing murid menulis di papan tulis perkataan yang telah dibina. · Membimbing murid membina dan menulis frasa dan ayat yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup VK+KVK. | ||
12 | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.10 Membaca dan memahami perkataan mengandungi suku kata tertutup KVKK+KVK. | · Latih murid mengeja dan membaca perkataan yang mempunyai suku kata KVKK+KVK pada kad imbasan bergrid yang dipamerkan. · Bimbing murid mencerakin, mengeja dan membaca perkataan yang mempunyai suku kata KVKK+KVK menggunakan kad lipat. · Latih murid membaca perkataan yg mengandungi suku kata KVKK+KVK dlm bentuk ayat. | |
2.0 Membina dan Menulis Perkataan. | 2.10 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK+KVK. | · Menampal kad perkataan bergrid di papan tulis. Bimbing murid mengeja dan menyebut perkataan yang diberi. · Bimbing murid membina perkataan lain yang mengandungi suku kata KVKK+KVK. · Buat latihan melengkapkan ayat dengan perkataan yang mengandungi suku kata KVKK+KVK yang sesuai. · Memadankan gambar dengan perkataan sesuai, lengkapkan perkataan dengan suku kata yang diberi dan melengkapkan ayat dengan perkataan yang sesuai. | ||
13 | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.11 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi gabungan suku kata KV+KVK. | · Murid mencantumkan keratan gambar dan menyebut nama objek dalam gambar itu. · Membimbing murid mencerakinkan perkataan yang mengandungi suku kata KV+KVK dengan bimbingan guru. · Melatih murid mengeja dan membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KV+KVK. · Mengadakan latih tubi mengeja dan membaca perkataan yang mengandungi suku kata KV+KVK berpandukan gambar. | |
2.0 Membina dan menulis perkataan. | 2.1 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata terbuka dan tertutup KV+KVK. | · Membina perkataan drp gambar melalui aktiviti permainan pusingan roda bergambar. · Menulis perkataan yang mengandungi suku kata KV+KVK dengan bimbingan guru melalui aktiviti yang menarik dalam permainan bahasa. · Latihan membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KV+KVK melalui aktiviti yang dipelbagaikan seperti bina dan tulis perkataan berdasarkan gambar, padankan gambar dengan perkataan, lengkapkan perkataan, dan lengkapkan ayat dengan perkataan. | ||
14 | 3.0 Membaca dan memahami frasa | 3.2 Membaca dan memahami frasa yang mengandungi suku kata tertutup. | · Bimbing murid membaca beberapa perkataan yang mengandungi suku kata tertutup. · Mencantum dua perkataan yang mengandungi suku kata tertutup untuk membina frasa atau rangkai kata dan membimbing murid membaca frasa atau rangkai kata tersebut. · Mempamerkan gambar dan bimbing murid membaca frasa atau rangkai kata yang tercatat di bawah gambar tersebut. · Beri latihan mengeja dan membaca frasa dengan sebutan yang betul melalui aktiviti seperti membaca menggunakan kad imbasan, membaca secara bergilir-gilir, memilih dan membaca kad perkataan, dan mencari perkataan tersembunyi. · Adakan permainan bahasa mencari harta karun berbentuk kad frasa dan membaca kad frasa yang tersembunyi. | |
4.0 Membina dan menulis frasa | 4.2 Membina dan menulis frasa yang ada perkataan yang mengandungi suku kata tertutup. | · Bimbing murid membina frasa yang mengandungi suku kata tertutup melalui sumbang saran, atau permainan bahasa seperti melambung buah dadu yang mengandungi perkataan dan menjatuhkan botol berisi perkataan. · Buat latihan menulis frasa dengan ejaan yang tepat. · Adakan permainan ’Mencari Kawan yang Sepadan’ · Murid mencari pasangan yang memegang kad perkataan yang sesuai untuk membina frasa dan seterusnya menulis pada kad yang disediakan dan ditampal pada tulisan. · Latih murid menulis frasa yang mengandungi perkataan suku kata tertutup. · Beri latihan pengukuhan seperti melengkapkan rangkai kata, memadankan perkataan dan membina frasa daripada gambar | ||
15 | 5.0 Membaca dan memahami ayat. | 5.2 Membaca dan memahami ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup. | · Bimbing murid membaca ayat lengkap dengan menggunakan kad ayat. · Beri latihan membaca dan memahami ayat melalui aktiviti seperti permainan mencari harta karun dan mencari jalan pulang mengikut arahan. · Adakan latihan pengukuhan membaca dan memahami ayat yang mengandungi suku kata tertutup. | |
6.0 Membina dan menulis ayat. | 6.2 Membina dan menulis ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup. | · Bimbing murid membina ayat lengkap dengan memberi penekanan kepada subjek dan predikat ayat. · Buat latihan membina dan menulis ayat melalui aktiviti seperti menyusun perkataan menjadi ayat, membina ayat berpandukan gambar, melengkapkan ayat dan memadankan dua frasa menjadi ayat. · Bimbing murid membina dan menulis ayat yang mengandungi suku kata tertutup. | ||
UNIT 3 | ||||
16 | Tema: Alam Haiwan | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.12 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi ’e’ taling, ’e’ pepet dan ’o’. | · Menamakan gambar haiwan yang ditunjukkan pada kad imbasan. · Membaca perkataan yang mengandungi ’e’ taling, ’e’ pepet dan ’o’. · Membimbing murid mencerakin perkataan yang mengandungi ‛e’ taling, ‛e’ pepet dan ‛o’kepada suku kata. · Melatih murid mengeja, dan membaca suku kata yang membentuk perkataan yang ada ’e’ pepet, ’e’ taing dan ’o’. |
17 | 2.0 Membina dan menulis perkataan | 2.12 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi’e’ taling, ’e’ pepet dan ’o’. | · Membimbing murid menulis suku kata awal perkataan yg ada ‛e’ taling, ‛e’ pepet dan ‛o’. · Bimbing murid memadankan gambar dengan perkataan. · Cerakinkan perkataan yang diberi. · Murid membaling dadu untuk menentukan nombor kad. · Murid mengambil kad perkataan berdasarkan nombor dan menulis perkataan tersebut. | |
18 | 3.0 Membaca dan memahami frasa. | 3.4 Membaca dan memahami frasa yang ada perkataan mengandungi ’e’ taling, ’e’ pepet dan ’o’. | · Bimbing murid membaca frasa yang mengandungi perkataan yang ada ‘e’ taling, ‘e’ pepet dan ‘o’. · Latih tubi mengeja dan membaca frasa yang mengandungi perkataan yang ada ‘e’ taling, ‘e’ pepet dan ‘o’. · Jalankan latihan pengukuhan melalui aktiviti yang berbentuk didik hibur seperti permainan bahasa dan bacaan berirama. | |
4.0 Membina dan Menulis Frasa | 4.4 Membina dan menulis frasa yang ada perkataan mengandungi ‘e’ pepet, ‘e’ taling dan ‘o’. | · Membimbing murid membina frasa yang mengandungi perkataan yang ada ‘e’ taling , ‘e’ pepet’ dan ’o’ melalui aktiviti terancang seperti sumbang saran, perbincangan dan permainan bahasa. · Melatih murid menulis frasa yang mengandungi perkataan yg ada ‘e’ pepet, ‘e’ taling dan ‘o’. · Mengadakan aktiviti pengukuhan menulis frasa yang mengandungi perkataan yang ada ‘e’ pepet, ‘e’ taling dan ‘o’ secara didik hibur. | ||
19 | 5.0 Membaca Ayat. | 5.3 Membaca dan memahami ayat yang ada perkataan mengandungi yang ada ’e’ taling, ’e’ pepet dan ’o’. | · Bimbing murid membaca ayat yang mengandungi perkataan yang ada ‘e’ taling, ‘e’ pepet dan ‘o’. · Latih tubi membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan yang ada ‘e’ taling, ‘e’ pepet dan ‘o’. · Jalankan latihan pengukuhan melalui aktiviti yang berbentuk didik hibur seperti permainan bahasa dan latihan menyambung perkataan menjadi ayat. | |
20 | 6.0 Membina dan Menulis Ayat. | 6.3 Membina dan Menulis ayat yang ada perkataan mengandungi ‘e’ pepet, ‘e’ taling dan ‘o’. | · Membimbing murid membina ayat yang ada perkataan mengandungi ‘e’ taling , ‘e’ pepet’ dan ’o’ melalui aktiviti terancang seperti sumbang saran, perbincangan dan permainan bahasa. · Melatih murid menulis ayat yang ada perkataan mengandungi ‘e’ pepet, ‘e’ taling dan ‘o’. · Mengadakan aktiviti pengukuhan menulis ayat yang mengandungi perkataan yang ada ‘e’ pepet, ‘e’ taling dan ‘o’ secara didik hibur. | |
Semester 2 | ||||
UNIT 4 | ||||
1 | Tema: makanan | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.13 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’. | · Membaca perkataan mengandungi suku kata tertutup ’ng’ berdasarkan gambar yang ditunjukkan pada kad imbasan. Contoh udang, bawang, tepung dan terung. · Mengeja dan membaca perkataan berdasarkan gambar dan kad perkataan. · Membimbing murid mencerakinkan perkataan berdasarkan gambar yang diberi. · Latihan membaca perkataan yang dicerakinkan. |
| 2.0 Membina dan menulis perkataan. | 2.13 Membina dan menulis perkataan yang ada suku kata tertutup ‘ng’. | · Membina perkataan yang ada suku kata tertutup ‛ng’. berdasarkan gambar yang ditunjukkan pada kad imbasan. · Mengeja dan menyebut perkataan berdasarkan gambar.. · Bimbing murid membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata tertutup ‛ng’ berdasarkan gambar yang diberi. · Beri latihan menulis perkataan berdasarkan gambar dan kad perkataan. · Latih tubi membina, mengeja dan menulis perkataan yang ada suku kata tertutup ‛ng’. | |
2 | 3.0 Membaca dan memahami frasa | 3.5 Membaca dan memahami frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup ‘ng’. | · Murid menyebut perkataan mengandungi suku kata tertutup‛ng’ berdasarkan gambar · Bimbing murid membaca frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ berdasarkan gambar. · Beri latihan mengeja dan membaca frasa secara latih tubi. · Adakan latihan pengukuhan membaca frasa melalui aktiviti didik hibur. | |
4.0 Membina dan menulis frasa | 4.5 Membina dan menulis frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup ‘ng’. | · Membaca frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup ’ng’ berdasarkan gambar yang ditunjukkan pada kad imbasan. · Mengeja dan menulis perkataan dan frasa berdasarkan gambar. · Latihan membina dan menulis frasa yang mengandungi suku kata tertutup ’ng’ berdasarkan gambar. · Latihan pengukuhan membina dan menulis frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup ’ng’. | ||
3 | 5.0 Membaca dan memahami aya | 5.4 Membaca dan memahami ayat tunggal yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup ’ng’. | · Membaca ayat yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup ’ng’ berdasarkan gambar yang ditunjukkan pada kad imbasan. · Membaca ayat yang mengandungi suku kata tertutup’ ng’ dengan sebutan dan intonasi yang betul. · Latihan membaca ayat yang mengandungi suku kata tertutup’ ng’ dengan sebutan dan intonasi yang betul. | |
6.0 Membina dan menulis ayat | 6.4 Membina dan menulis ayat tunggal yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup ’ng’ | · Membina ayat yang mengandungi suku kata tertutup ’ng’ berdasarkan gambar yang ditunjukkan pada kad imbasan. · Menulis ayat yang mengandungi suku kata tertutup ’ ng’ dengan bimbingan guru. · Latihan membina dan menulis ayat yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup ’ng’ dengan sebutan yang betul. | ||
Semester 2 | ||||
UNIT 5 | ||||
4 | Tema : Kampung Saya | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.14 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi diftong. | · Menamakan perkataan yang mengndungi diftong berdasarkan gambar yang ditunjukkan. · Menyebut dan mencerakinkan perkataan yang mengandungi diftong kepada suku kata dengan tepat berdasarkan gambar yang ditunjukkan. · Latih tubi mengeja dan membaca perkataan yang mengandungi diftong secara kelas, kumpulan dan individu. |
| 2.0 Membina dan menulis perkataan | 2.14 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi diftong. | · Membina perkataan yang mengandungi diftong berdasarkan gambar yang ditunjukkan dan mencerakinkan perkataan kepada suku kata. · Mengeja dan menulis perkataan yang ada diftong berdasarkan gambar yang ditunjukkan. | |
5 | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.16 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi vokal berganding. | · Menamakan perkataan yang mengndungi vokal berganding berdasarkan gambar yang ditunjukkan. · Menyebut, mengeja dan membaca perkataan yang mengandungi vokal berganding berdasarkan gambar yang ditunjukkan. · Latih tubi mengeja dan membaca perkataan yang mengandungi diftong secara kelas, kumpulan dan individu. · Latihan membaca perkataan melalui aktiviti didik hibur seperti permainan bahasa dan nyanyian. | |
2.0 Membina dan menulis perkataan | 2.16 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi vokal berganding. | · Membina perkataan berdasarkan kad gambar dan kad perkataan. · Menulis perkataan berdasarkan gambar. · Menulis perkataan berdasarkan gambar. · Mengeja dan menulis perkataan. · Mengisi huruf-huruf yang betul di tempat kosong berdasarkan gambar yang diberi. | ||
6 | 3.0 Membaca dan memahami frasa | 3.6 Membaca dan memahami frasa yang mengandungi diftong dan vokal berganding | · Membaca perkataan berdasarkan kad gambar dan kad perkataan. · Membimbing murid membaca dua kad perkataan menjadi frasa berdasarkan gambar. · Latih tubi membaca frasa yang mengandungi perkataan diftong dan vokal berganding. · Secara berpasangan, murid menyebut semula frasa yang mengandungi perkataan diftong dan vokal berganding. | |
4.0 Membina & menulis frasa dan rangkai kata. | 4.6 Membina dan menulis frasa yang mengandungi diftong dan vokal berganding. | · Memimbing murid membina frasa yang mengandungi perkataan diftong atau vokal berganding melalui cantuman dua perkataan. · Beri latihan menulis frasa melalui beberapa latihan. | ||
7 | 5.0 Membaca Ayat | 5.5 Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan yang ada diftong dan vokal berganding. | · Membaca ayat berdasarkan kad gambar dan kad perkataan. · Membimbing murid membaca ayat mudah yang bergrid. · Latih tubi membaca ayat yang mengandungi perkataan yang ada diftong dan vokal berganding. · Secara berpasangan, murid menyebut semula ayat mengandungi perkataan yang ada diftong dan vokal berganding. | |
6.0 Membina & menulis frasa dan rangkai kata | 6.5 Membina dan menulis ayat yg mengandungi perkataan yg ada diftong & vokal berganding. | · Membimbing murid membina ayat yang mengandungi perkataan yang ada diftong atau vokal berganding melalui pengembangan frasa. · Beri latihan menulis ayat melalui beberapa latihan. | ||
UNIT 6 | ||||
8 | Tema: Flora, Fauna dan Persekitaran | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.15 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi digraf. | · Perdengarkan lirik lagu. · Mengulang sebutan digraf yang ada dalam lirik lagu . · Perkenalkan digraf yang berkaitan dengan flora, fauna dan benda di persekitaran murid. · Latih tubi membaca digrapf. · Guru menunjukkan kad perkataan atau kad imbasan yang mengandungi digraf. · Latih tubi menyebut digraf. · Permainan Pancing botol |
2.0 Membina dan menulis perkataan | 2.15 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi digraph. | · Permainan mencantum kad suku kata. · Lekat beberapa kad gambar di papan tulis. · Setiap kumpulan perlu memilih dan melekatkan kad suku kata untuk membina perkataan berdasarkan gambar. · Membimbing murid menyalin perkataan yang dibina di dalam buku garis tiga. · Beri latihan membina dan menulis perkataan. | ||
9 | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.17 Membaca perkataan yang mengandungi konsonan bergabung | · Menamakan gambar yang mengandungi konsonan bergabung yang berkaitan dengan flora, fauna atau persekitaran seperti syampu, span. · Mencerakinkan perkataan kepada suku kata. · Latihan membaca yang mengandungi perkataan yang ada konsonan bergabung. | |
2.0 Membina dan menulis perkataan | 2.17 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi konsonan bergabung | · Mencerakinkan perkataan menjadi suku kata berdasarkan gambar. · Latihan membina dan menulis perkataan yang mengandungi konsonan bergabung. · Melengkapkan ‘puzzle ‘dalam kumpulan. | ||
10 | 3.0 Membaca dan memahami frasa | 3.6 Membaca dan memahami frasa yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung. | · Menunjukkan kad gambar bersama kad frasa. · Membimbing murid membaca frasa. · Latih tubi mengeja dan membaca frasa yang mengandungi perkataan yang ada digraf dan konsonan bergabung. | |
4.0 Membina dan menulis frasa | 4.6 Membina dan menulis frasa yang ada perkataan digraf dan konsonan bergabung. | · Membina frasa berdasarkan gambar. · Menulis frasa yang telah dibina. · Permainan ‘ Cari Jodoh ‘ -- bahagikan kad perkataan kepada setiap murid dan cari pasangan kad perkataan yang sesuai untuk membentuk frasa, kemudian tulis frasa kata pada kad dan pamerkan | ||
11 | 5.0 Membaca ayat | 5.6 Membaca dan memahami ayat yang ada perkataan digraf dan konsonan bergabung. | · Meminta seorang murid membaca petikan secara bergilir-gilir. · Bersoal jawab secara lisan tentang cerita yang dibaca. · Membaca kad ayat dengan bimbingan guru. · Latih tubi membaca kad ayat. | |
| 5.0 Membina dan Menulis Ayat | 6.6 Membina dan menulis ayat tunggal yang ada perkataan mengandungi digraf dan konsonan bergabung. | · Membimbing murid membina ayat yang mengandungi perkataan yang ada digraf atau konsonan bergabung melalui pengembangan frasa. · Beri latihan menulis ayat melalui beberapa latihan. | |
UNIT 7 | ||||
12 | Tema: Cerita Rakyat | 1.0 Membaca dan memahami perkataan | 1.18 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi imbuhan awalan dan akhiran. | · Guru menyanyikan lagu ’Burung Pipit’.(Rujuk Lirik Lagu). · Memperkenalkan imbuhan awalan meN-, ber- dan akhiran ...an. · Membaca perkataan yang mengandungi imbuhan yang ditunjukkan. |
2.0 Membina dan menulis perkataan | 2.18 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi imbuhan awalan dan akhiran. | · Membimbing murid membina perkataan yang mengandungi imbuhan awalan dan akhiran dengan memberikan kata dasar dan imbuhan. · Memberi latihan menggabungkan kata dasar dan imbuhan menjadi perkataan. · Menjalankan aktiviti pengukuhan seperti mengisi tempat kosong dengan imbuhan yang betul. | ||
13 | 3.0 Membaca dan Memahami Frasa | 3.8 Membaca dan memahami frasa mengandungi perkataan yang ada imbuhan awalan dan akhiran. | · Meminta murid membaca frasa pada kad yang dipaparkan dengan sebutan yang betul. · Membinbing murid memahami maksud frasa dalam cerita ’Sang Kancil dan Gong Ajaib’. · Latih tubi membaca frasa tersebut melalui perbincangan atau tunjuk cara. · Membimbing murid mengenal kata berimbuhan awalan dan akhiran dalam frasa. | |
4.0 Membina dan Menulis Frasa. | 4.8 Membina dan menulis frasa yang ada perkataan mengandungi imbuhan awalan dan akhiran. | · Membimbing murid membina dan menulis frasa berdasarkan kad perkataan petikan daripada cerita ’Sang Kancil dan Gong Ajaib’. · Menyenaraikan dan menulis perkataan lain yang mengandungi imbuhan awalan dan akhiran dalam frasa. · Memberi latihan pengukuhan membina dan menulis perkataan yang mengandungi imbuhan awalan dan akhiran yang terdapat dalam frasa. | ||
14 | 5.0 Membaca Ayat | 5.7 Membaca dan memahami ayat yang ada perkataan mengandungi kata imbuhan awalan dan akhiran. | · Membimbing murid membaca dan mendengar cerita ’Sang Kancil dan Gong Ajaib’. · Menyenaraikan perkataan yang mengandungi imbuhan meN- dan akhiran ...an. · Melatih murid membaca perkataan yang mengandungi imbuhan awalan dan akhiran. · Memberi latihan pengukuhan membaca dialog dan berlakon cerita Sang Kancil dan Gong Ajaib | |
6.0 Membina dan Menulis Ayat. | 6.7 Membina dan menulis ayat ada perkataan mengandungi kata imbuhan awalan dan akhiran. | · Membimbing murid menulis ayat yang ada perkataan yang mengandungi imbuhan meN- dan akhiran ...an dalam bentuk dialog berdasarkan cerita ‘ Sang Kancil dan Gong Ajaib’. · Melatih murid menulis ayat berdasarkan perkataan berimbuhan awalan dan akhiran. · Memberi latihan pengukuhan membina dan menulis ayat yang ada perkataan yang mengandungi imbuhan awalan dan akhiran. | ||
UNIT 8 | ||||
15 16 | Tema: Permainan | 3.0 Membaca dan memahami frasa | 3.1 Membaca dan memahami frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata terbuka. 3.2 Membaca dan memahami frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup. | · Menunjukkan benda maujud atau kad gambar. · Membimbing murid menyebut dan membaca frasa dengan betul. · Latih tubi membaca frasa. |
17 18 | 4.0 Membina dan menulis frasa | 4.1 Membina & menulis frasa yg ada perkataan mengandungi suku kata terbuka. 4.2 Membina dan menulis frasa yg ada perkataan mengandungi suku kata tertutup | · Perkenalkan gambar lain-lain permainan tradisional. · Bimbing murid menama dan membina frasa daripada gambar tersebut. · Latihan menulis frasa. | |
19 20 | 5.0 Membaca ayat | 5.8 Membaca dan memahami ayat majmuk. | · Bimbing murid menyebut dan membaca kata hubung. · Bimbing murid membaca ayat mudah. | |
6.0 Membina & menulis ayat | 6.8 Membina dan menulis ayat majmuk dengan kata hubung. | · Bimbing murid membaca ayat majmuk dengan sebutan yang betul. · Bimbing murid mengenal pasti kata hubung yang dipelajari. · Latih murid menggunakan kata hubung di tempat yang betul. · Bimbing murid membina ayat menggunakan kata hubung. | ||
UNIT 9 | ||||
21 22 | Tema: Kaum-kaum di Malaysia | 5.0 Membaca ayat | 5.8 Membaca dan memahami ayat majmuk | · Membaca petikan secara kelas, berkumpulan dan individu. · Bersoal jawab berdasarkan petikan. · Menjawab soalan pemahaman berdasarkan petikan. |
6.0 Membina dan menulis ayat | 6.8 Membina dan menulis ayat majmuk dengan kata hubung 6.9 Menulis ayat majmuk dengan kata hubung. | · Membaca ayat tunggal dari jadual yang disediakan. · Memadakan ayat menggunakan kata hubung. · Membaca ayat majmuk yang dibina. · Menulis ayat majmuk yang dibina. |
Khamis, 8 Disember 2011
RANCANGAN TAHUNAN LITERASI TAHUN DUA
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan